Velkommen til barnebokkritikk.no
Hjem Kontakt Om barnebokkritikk.no Bestill nyhetsbrev Ressursside Søk
INNHOLD
Anmeldelser
· Bøker
· Scenekunst
· Diverse
· Fag og forskning

Annet innhold
· Artikler
· Barnebokminne
· Debatt
· God, ikke oversatt
· Likt og ulikt

JASSÅ?!?
I forbindelse med anmeldelsen av Knut Linds bok om Muhammed, gjengir vi her Julius Schnorr von Carolsfelds oppgjør med de kristne «Billedstormerne» fra 1840...


BARNEBOKMINNE
Illustratør Jens Kristensen skriver om:


DESSUTEN ...
* Bestill vårt gratis nyhetsbrev.
*Følg oss på FACEBOOK og TWITTER
* Neste oppdatering kommer 14. november.

BRAGENOMINASJONENE 2010
PROBLEMATISKE NOMINASJONER

Tar nominasjonen av bildebøker til Brageprisen nok hensyn til barn? Barnebokkritikk.no inviterer til nettdebatt om årets kandidater på Facebook

Brageprisen kommer først av årets litterære priser, faktisk før alle bøkene har kommet ut, for å sikre innflytelse på julesalget. Nettopp fordi den har såpass stor betydning i markedet, er det grunn til å se ekstra kritisk på nominasjonene.

Blant bildebøkene i åpen klasse, er det to problemer verdt å diskutere:

    1) Flere av tekstene har så sterk appell til voksne at det går på bekostning av barneleseren. Visst er det viktig å glede den voksne høytleseren, og visst er det flott å utfordre barn. Men hvis voksenspråket går på bekostning av barnet, mangler man ikke da respekt for sine lesere?

    2) Kvaliteten i tekstene virker underordna kvaliteten i bildene. Nå har selvsagt illustratører og bildekunstnerne mye å hevne i vurderinga av bildebøker, men betyr det at teksten i bildebøker heller bør være underordna enn likestilt med kvaliteten i bildene?


Når bildebøkene er lagt til åpen klasse, er det intet krav at de nominerte skal være retta mot barn. Likefullt er det mye ved både innhold, form og markedsføring som taler for at vi her har med barnebøker å gjøre. Da må det være lov å kreve at de skal fungere også for et og annet barn. Jeg har ikke funnet et eneste barn som liker Eg er ein frosk av Kurt Johannesen og Øyvind Torseter. Kan det være at denne all-alder-boka snarere er for ingen enn for alle? I en anmeldelse i Bergens Tidende kritiserer Petra J. Helgesen teksten for å være en radbrukket utgave av Johannesens voksenversjon av Eg er ein frosk fra 2007.

Dermed intet galt sagt om de kreativt nyskapende illustrasjonene til Torseter. Men mye av den samme teknikken har han brukt i bildeboka Gi gass, Ine med tekst av Tore Renberg. Kan noen forklare meg hva som gjør Eg er ein frosk til den beste av de to?

Jeg har truffet barn som har likt både Don Fridtjof av Anna Bache-Wiig og Lisa Aisato og Garmanns hemmelighet av Stian Hole. Likevel er det som å lese et språk så koda med voksenreferanser at jeg mistenker hensynet til voksne barnebokkjennere for å veie i tyngste laget.

Fremmed av Kaia, Bendik og Trond Brænne sammen med Per Dybvig, mangler derimot ikke appell blant unge lesere. Dybvig leverer uttrykksfulle og energiske tegninger i kjent stil. Spørsmålet er om disse illustrasjonene virkelig er så mye bedre enn de Dybvig presterer i Prikkesyken. Teksten til familien Brænne er nemlig ikke i nærheten av den kreativiteten Bjørn F. Rørvik – som vanlig – oppviser i dette tiende samarbeidet med Dybvig i serien om Reven og Grisungen. Nå kan det diskuteres om noen av disse to bøkene er originale nok til å være verdt en pris, men hva gjør i så fall Fremmed bedre enn Prikkesyken?

Guri Fjeldberg

  Web site engine's code is Copyright © 2002 by PHP-Nuke. All Rights Reserved. PHP-Nuke is Free Software released under the GNU/GPL license.
Sidegenerering: 0.018 Sekunder