Velkommen til barnebokkritikk.no
Hjem Kontakt Om barnebokkritikk.no Bestill nyhetsbrev Ressursside Søk
INNHOLD
Anmeldelser
· Bøker
· Scenekunst
· Diverse
· Fag og forskning

Annet innhold
· Artikler
· Barnebokminne
· Debatt
· God, ikke oversatt
· Likt og ulikt

JASSÅ?!?
I forbindelse med anmeldelsen av Knut Linds bok om Muhammed, gjengir vi her Julius Schnorr von Carolsfelds oppgjør med de kristne «Billedstormerne» fra 1840...


BARNEBOKMINNE
Illustratør Jens Kristensen skriver om:


DESSUTEN ...
* Bestill vårt gratis nyhetsbrev.
*Følg oss på FACEBOOK og TWITTER
* Neste oppdatering kommer 14. november.

Maktens pluttifikasjon
Den Nordiske barne- og ungdomslitteraturkonferansen Stavanger 07.02 – 09.02. 2011




Maktens pluttifikasjon. Den Nordiske barne- og ungdomslitteraturkonferansen Stavanger 07.02 – 09.02. 2011



Dag Larsen, leder for forfatterutdanningen til Norsk barnebokinstitutt



Gunilla Bergström foran en illustrasjon fra sin siste bok om Albert Åberg



Kari og Bjørn Arild Ersland er flankert av en illustrasjon av Lillian Brøgger fra den omdiskuterte bildeboka Glassklokken.

HVOR BLE DET AV PIPPI?


Den store nordiske konferansen for barne- og ungdomslitteratur gikk av stabelen i Stavanger fra 7. til 9. februar. «Maktens pluttifikasjon» lød tittelen og ga assosiasjoner til Pippi Langstrømpe. Det var da også noe Pippi-aktig over utspillene vertskapet kom med i Stavanger Aftenblad i forkant av arrangementet. Da tenker jeg på Ur-Pippi – den første, usensurerte versjonen der hun ennå ikke har blitt riktig snill.

Av Guri Fjeldberg

25. januar gikk Inge Håvard Aarskog ut i Stavanger Aftenblad mot «søppelet» i barnelitteraturen. Frp-politikeren sitter i styringsgruppa til «Maktens pluttifikasjon». Han beskyldte utvalgte titler for å være for politiske, for abstrakte, makabre og meningsløse. Tre dager seinere fulgte kunstnerisk leder Ine Marit Torsvik Bertelsen opp med å henge ut enkeltbøker for å være villedende markedsført, dårlig tilpassa målgruppa og forsøpla av stoff forfatterne heller burde gått til psykologen sin med. Barnebokforfatterne ble kort og godt utsatt for en type spark som i offentligheten pleier å være forbeholdt folk med relativt høy status. Hvilken ære! Men ikke før konferansedeltakerne hadde ankommet Norges litteraturhovedstad, senka freden seg. De som studerte programmet, oppdaga at konferansen knappest skulle behandle disse konfliktene.


Enten var utspillene malplassert, eller så var det noe i veien med programmet. Hvis det ikke var regien. Visst handla det om makt. Penger er makt. Konferansen har hatt et budsjett på bortimot én million kroner. De var brukt til å anrette et både eksklusivt og bredt tilbud av håndplukka forfattere, forskere, forlag, lærere, bibliotekarer, kritikere og lesere. Men når disse utvalgte fikk utfolde seg forbløffende fritt, var det sjelden helt i Pippis ånd.

Ord er makt

La meg i urettferdighetens navn ta et eksempel. Programposten het «Debatt: Adgang F. Ord er makt, hvilken betydning har det for fremtidens forfattere?» Først leste danske Anita Krumbach fra Et merkeligt skib. Deretter overtok norske Nina Elisabeth Grøntvedt med et lite utdrag fra brageprisnominerte Hei, det er meg. Kvaliteten til disse bøkene skal ha sammenheng med det de to lærte mens de var elever ved forfatterskolene for barnelitteratur i henholdsvis Danmmark og Norge. Innen Dag Larsen fra forfatterutdanningen ved Norsk barnebokinstitutt og Kari Sønsthagen fra Forfatterskolen for Børnelitteratur kort hadde skissert opprinnelsen til sine skoler, var halve tida gått. Videre fulgte spørsmål som: Kan man lære å bli forfatter? Er det nødvendig med egen utdanning for barnebokforfattere?
Svaret var «ja».
Vi fikk et kort innblikk i skolenes pensum: forfatterbesøk, skriveøvelser, formidlingstrening og litteraturteori. For ikke å glemme lekser. Til slutt heva Dag Larsen blikket: «Nå høres dette ut som et propagandamøte, ... hm ... og det er det jo for så vidt. Eh, men hva kan ikke læres?»
«Talent,» sa Kari Sønsthagen.
«Men små talenter kan bli store hvis de skoleres,» sa Larsen.
Deretter leste de to stjerneelevene et par minutter til fra bøkene sine. Og Larsen minnet om søknadsfristen i slutten av mai.

Poenget er ikke å mobbe forfatterutdanningene. Poenget er å påpeke mangelen på samsvar mellom programtittelen og «debatten» fordi den er symptomatisk for litt for mange av programpostene. Det kan diskuteres om feilen ligger i titlene eller innholdet. Men det er unektelig en viss forskjell på debatt i betydningen meningsutveksling, og det å gi overflatisk informasjon etter tur. Lederne for Nordens barnebokinstitutt «debatterte» i sistnevnte betydning tegn på brytningstid i barnelitteraturen i sine respektive land: Ja, multikulturelle perspektiv er endelig på vei inn. Men hva skulle de diskutere? For eller mot? Og hvem har bestemt at dette barnebokpublikummet ikke tålte innslag på mer enn 45 minutter?

Formidlende markedsføring

Til og med tre utvalgte småforlag ble tildelt taletid under spennende vignetter. Redaktør Heidi Bern i Leo forlag er jo ikke dum. Under tittelen «Hva er god litteratur for ungdom?» var svaret innlysende enkelt: De hun utgir. En forlagskatalog hadde langt på vei gjort samme nytte. Sjøl redaktører i de mest markedsorienterte forlagene er neppe uenig i at det er fint å gi ut kvalitetesbøker for ungdom. Spørsmålet er vel snarere hvordan det er mulig å leve bare av det. Men det fikk vi altså ikke vite.

Idenne bransjen er med andre ord grensen hårfin mellom idealistisk formidling og ukritisk markedsføring. Forfattere som møtte motstand i en samtalepartner, kom klart best ut av det.

«Hvordan skal jeg klare å få overbevist alle disse vitenskapsfolkene der ute om at mennesket har sjel?» utbrøt Albert Åbergs mamma Gunilla Bergström i samtale med Jan Hansson fra Svenska barnboksinstitutet.

«Det skal være farlig å stikke hånda ned i en kasse med barnebøker,» insisterte Bjørn Arild Ersland da kona Kari konfronterte han med kritikken mot hans to mest provoserende bildebøker. Skal det? Det får vi i så fall diskutere i andre fora.

Denne litterære samtalen omkring barnelitteraturen minna mest om en klassisk bildebok i pastell der formidling er målet, og det meste som kan skape konflikt er fjerna lenge før det når trykken. Det er jo litt skuffende siden konferansen liksom hadde Pippi på omslaget.

Les også:

  • MAKTEN OG ANSVARET
  • HVILKEN MAKT ØNSKER DU?
  • LURT AV KUNSPROSJEKT



    Les Dag Larsens svar til Guri Fjeldberg.

  •   Web site engine's code is Copyright © 2002 by PHP-Nuke. All Rights Reserved. PHP-Nuke is Free Software released under the GNU/GPL license.
    Sidegenerering: 0.018 Sekunder