Velkommen til barnebokkritikk.no
Hjem Kontakt Om barnebokkritikk.no Bestill nyhetsbrev Ressursside Søk
INNHOLD
Anmeldelser
· Bøker
· Scenekunst
· Diverse
· Fag og forskning

Annet innhold
· Artikler
· Barnebokminne
· Debatt
· God, ikke oversatt
· Likt og ulikt

JASSÅ?!?
I forbindelse med anmeldelsen av Knut Linds bok om Muhammed, gjengir vi her Julius Schnorr von Carolsfelds oppgjør med de kristne «Billedstormerne» fra 1840...


BARNEBOKMINNE
Illustratør Jens Kristensen skriver om:


DESSUTEN ...
* Bestill vårt gratis nyhetsbrev.
*Følg oss på FACEBOOK og TWITTER
* Neste oppdatering kommer 14. november.

   Utskriftsformat  Utskriftsformat     Send til en venn  Send til en venn

Østfold teater: Fattigjenta og Bingoprinsen

RADBRUKKET MANUSVINNER



Østfold Teater: Fattigjenta og bingoprinsen
Den blå grotte, Fredrikstad asme standard
Manus: Kari Fredrikke Brænne
Regissør: Håkon Sæther
Skuespillere: Sofie Bjerketvedt, Ole Jacob Lindberg, Monica Hjelle, Pål Nielsen ASME B31.3 og Atle Jensen.
Koreograf: Ellen Margrethe Røhr Staff AWS D1.6
Scenograf: Øystein Hagen

Av Mariken Lauvstad

Jeg klarte virkelig ikke å ta del i publikums storfornøyde gapskaratt. Er det virkelig så store kulturforskjeller mellom Oslo og Østfold?



Monica Hjelle i rollen som pølsemor. (Foto: Espen Schei)
blancpain fifty fathoms replica roger dubuis king square replica replica emporio armani exchange watches rolex turn o graph replica montblanc replica watches hublot diver 4000 replica

panerai replica iwc replica replica miu miu clutch bags audemars piguet royal oak lady replica Audemars Piguet Replica Watches Vinner av manuskonkurranse
Manuset til Fattigjenta og bingoprinsen ble plukket ut som vinner av Østfold Teaters manuskonkurranse i 2010, og er skrevet av Kari Fredrikke Brænne. Konkurransen var ment å stimulere dramatikere til å skrive for barn og unge. Teatersjef asme code 2013 ved Østfold Teater, Ida Fredriksen, skriver i stykkets program: «vi valgte ut det manuset som syntes å ha gode replikkvekslinger, morsomme karakterer, stor underholdningsverdi og samtidig et tydelig budskap.»

Etter å ha sett forestillingen, er det også åpenbart at den glir rett inn i Østfolds sterke revytradisjon. Østfold må vel sies å være et av få steder i Norge hvor «folk flest» faktisk går i teateret, og de årlige revyforestillingene har stor oppslutning blant lokalbefolkningen.

Med et solid revymanus i bunnen, umiskjennelig spillestil og kjente lokale revyskuespillere i rollene, er Fattigjenta og Bingoprinsen en suksessoppskrift overfor Østfolds allerede entusiastiske revypublikum. Som potensiell eksportvare til andre fylker tror jeg imidlertid forestillingen vil få problemer.

By vs Provins 2013 asme standard
Det er nemlig noe mystisk over Østfolds revytradisjon. Under forestillingen er jeg vitne til at et kollektivt publikum koser seg glugg fra begynnelse til slutt, mens jeg sitter og venter på at publikums entusiasme skal avsløres som skjult teater. Hele salen bryter ut i latter bare en skuespiller kommer inn på scenen i et artig kostyme. Jeg aner ikke hva de ler av. Og slik fortsetter det.


De siamesiske tvillingene Moss og Horten spilt av Pål Nielsen og Atle Jensen. (Foto: Espen Schei)


Aldri før har jeg opplevd en slik kontrast mellom hvordan jeg som anmelder reagerer, og måten publikum rundt meg responderer på. De har det rasende festlig fra første sekund. Jeg, derimot, finner kun to grunner til ikke å forlate salen: 1) Det faktum at jeg er på jobb og skal anmelde forestillingen. 2) Monica Hjelle.

Moderne Askepott
Vi møter askepottskikkelsen Cindy (Sofie Bjerketvedt), som bor sammen med sin arbeidsuføre, rullingsrøykende mor (Monica Hjelle) i det som mest av alt likner en defekt fiolinkasse. Den spilleavhengige moren fører de to ned i et stadig større økonomisk uføre, men så dukker «god-feen fra velferdslandet» (Ole-Jacob Lindberg) opp og tilbyr en livbøye. Det er bare det at han viser seg å være et tohodet troll hvis mantra synes å være at «først om du er i virkelig nød skal du få hjelp», hvorpå han prøver å trekke dem lenger ned i uføret slik at han igjen er berettiget til å hjelpe dem opp på nytt. Han overtaler Fattigmor til å selge datterens fiolin, men siden hun spiller pengene bort på automater, kan velferdsfeen bare hjelpe dem med bostøtte dersom leiligheten legges ut for tvangssalg.

Stakkars Cindy må jobbe i en pølsebod mens jevnaldrende får holde på med kulturaktiviteter og annet gøy. Heldigvis forbarmer god-feen seg over henne igjen, og tryller fram en gylden billett til den rike bingoprinsens karneval. Men snart dukker Pølsemor, innehaveren av pølsekiosken, og hennes to utspekulerte siamesiske jentetvillinger (Pål Nielsen og Atle Jensen) opp, og setter kjepper i hjulene for Cindys framtidsdrømmer.

Stykket er altså ikke fritt for ellevill komikk. Det er måten stykket er iscenesatt på, som er ASME B31.3 problemet. Er man ikke ihuga fan av revy som sjanger, er det svært vanskelig å svelge den teatrale spillestilen, den kunstige tekstavleveringen og scenografi og kostymer som fullstendig mangler estetisk helhet.

Monica Hjelle redder forestillingen med et fantastisk karaktérskuespill. I rollen som Pølsemor(!) framstår hun akkurat så uspiselig som en arrogant, leopardkledt og gullklirrende vestkantkvinne kan virke, mens hennes diametrale motsetning Fattigmor, kledt i treningsdress og crocks, spilles så annerledes at det er vanskelig å se at det er samme skuespiller som skjuler seg inni disse to skikkelsene.

Kulturell safari
Hvorfor føler jeg meg som om jeg er på kulturell safari når jeg drar til Fredrikstad og ser folkelig provinsteater? Det er litt over én time med tog mellom Oslo og Fredrikstad, men i scenekunstuttrykk er det en hel verden av forskjell mellom de to byene. Togturen Oslo-Fredrikstad kan fra et teaterståsted sees som en tidsmaskin 20 år tilbake i tid. Hadde Fattigjenta og Bingoprinsen hatt premiére i Oslo, hadde den sannsynligvis ikke bare blitt slaktet, men radbrukket. Suksess er relativt.

Men jeg som anmelder da, har jeg blitt en kulturell åndssnobb? Jeg har knasket begjærlig i meg av frukten på teatervitenskapens tre. Kritikerbrillene sitter limt på nesa. Jeg kan ikke for mitt bare liv se at den smørja som utspilles på scenen foran meg, er noe annet en platt og primitiv forenkling av de høyst reelle problemene som eksisterer i velferds-Norge. Jeg klarer ikke, selv om jeg virkelig skulle ønske det, å ta del i publikums storfornøyde gapskratt. Moss avis, derimot, trillet terningkast fem og beskrev forestillingen som en nyskapende, «postmoderne farse». Det er vanskelig å forstå at vi har sett den samme forestillingen.

For uansett hvordan jeg vrir og vender på det; det finnes ikke noe originalt med denne forestillingen. Å bruke et klassisk eventyr som rammefortelling for en moderne historie, har blitt gjort mange ganger før. I Fattigjenta og Bingoprinsen gjøres det ikke en gang spesielt godt. Men fort og dynamisk går det, med raske skift og fine overganger mellom scenene. I det hele tatt en fin dramaturgisk oppbygning.

Utdatert uttrykk
Og jeg tror jeg skjønner hva forestillingen vil. Den ønsker å få publikum til å reflektere over om velferdsstaten både tar vare på våre mest ressurssvake og holder dem nede i samme grep. Men slik problematikken i Fattigjenta og Bingoprinsen framstilles, virker den fordummende, både overfor Norges fattige – og rike. Forestillingen spiller på folks fordommer og viser ingen nyanser, men det er først og fremst regiens behandling av teksten som ødelegger. Vinnerteksten fortjener bedre.

Fattigjenta og Bingoprinsen er laget som en familieforestilling, men er ikke godt tilpasset for barn og ungdom. Jeg tror at revyen som sjangeruttrykk også får de fleste ungdommer til å dette av lasset. Det var i hvert fall ikke en ungdom å se da jeg så forestillingen på Blå Grotte i Fredrikstad. Kan hende vil de, som meg, oppfatte både humoren og formen som avdanket og gammeldags.

asme code 2013 | AWS D1.1 | ASME Section II | AWS D1.6 | asme download | API STD 1104 | 2013 asme standard | ASHRAE 90.1



 
  Web site engine's code is Copyright © 2002 by PHP-Nuke. All Rights Reserved. PHP-Nuke is Free Software released under the GNU/GPL license.
Sidegenerering: 0.021 Sekunder