Alt annet enn pensum
264 sider
ISBN: 978-82-03-24869-6
Aschehoug, 2006

Hvem er jeg?

Harald Rosenløw Eegs nye ungdomsroman er en intens kriminalfortelling, men samtidig går den på eksistensen løs og stiller spørsmålet om egen identitet.

I utgangspunktet er det en historie om oppbrudd og ny begynnelse. Klaus og moren hans har nettopp flyttet til Oslo, hvor vi møter dem i ferd med å innta en enebolig med umiddelbar kontakt til skogen eller marka, i utkanten av en drabantby, med kjøpesenter og t-banestasjon. Klaus begynner i tiende klasse, og moren, som til overmål er nyskilt, begynner i ny jobb som sosiallærer ved den samme ungdomsskolen. For begge gjelder det at det ikke er noe igjen av den tidligere tilværelsen, alt må begynnes på nytt, alt er fremmed.

Eller var det en ulykke?
Den første oppgaven blir å skaffe seg nye venner; men den første Klaus ser seg ut, erklærer at de to aldri kommer til å bli venner, og deretter blir han drept i en ulykke med t-banen. Eller var det en ulykke? Og hva slags forhold har Klaus' mor til klasseforstanderen hans, Lars? Hva slags forhold har Klaus selv til klassens flotteste jente, Live? Hvordan har Abelone, som sitter ved siden av Klaus på skolen, fått tak i et glass av Lars' piller, på den festen hun selv arrangerer? Hvilken rolle spiller den sløve Peik, som alltid later til å være utenfor, men som kanskje er nærmere et sentrum enn Klaus tror?

En ubegripelig verden
I det hele tatt: Hva er det som foregår i denne ubegripelige verdenen, hvor selv liv og død bare later til å spille en underordnet rolle - og hvem er den mystiske Caulfield, som alle snakker om (enda ingen må snakke om ham), og som later til å styre alt? Er han bare Lars' svarte hund, eller er han noe langt mer og farligere? Hvorfor dukker 1960-årenes kultroman The Catcher in the Rye stadig opp - er det bare fordi Caulfield er hovedpersonen i romanen?

Kriminalromanens spenning
Til slutt blir spørsmålene så mange og så overveldende at de egentlig kan oppsummeres som: Hvem er jeg? Hvilken rolle spiller jeg i denne merkelige helheten, i denne verdenen? Hva skjer med en etablert verden når en utenforstående trenger inn i den? Og hva skjer med denne utenforstående? Alt annet enn pensum har kriminalromanens spenning, samtidig som den utvikler seg til å bli en eksistensiell roman, som handler om identitet. Å finne en plass i verden vil si å finne seg selv. Det kan være en ubehagelig prosess, og resultatet er ikke alltid vakkert, heller ikke sikkert, og i hvert fall alt annet enn trygt.

Uten aldersgrense
Det er neppe noen aldersgrense oppad for hvilke lesergrupper som vil ha stort utbytte av denne mesterlig komponerte romanen. Nedad vil den nok egne seg best for lesere fra ungdomsskolealder og oppover, lesere av alle kjønn og interesseområder. Lesere som vel å merke ikke er engstelige for å få sitt eget sinn harvet opp.

Andre anmeldte bøker av Harald Rosenløw Eeg:

• Stjernetrekker
  • Alle duene